Kedysi dávno, ak človek niečo potreboval, musel si to vyrobiť. Ak chcel napríklad čo i len jesť, musel sa starať o svoj statok a záhradu. To je už ale veľmi vzdialená minulosť a posledné dekády rokov ľudia žijú v systéme, kedy si nájdu zamestnanie, po mesiaci dostanú zaplatené podľa zmluvy a hor sa, s peniazmi rovno na nákup do obchodu. Ak by sa v dnešnej dobe zrušili obchody, vznikla by úplná anarchia a z ľudí by sa možno časom stali i kanibali. Tak veľmi sme už odkázaní na systém, v ktorom si bez platby a obchodu nedokážeme zohnať chlieb, či ani jabĺčko. O iných veciach nesúvisiacich s potravinami (pekné oblečenie, elektronika,…) nevraviac.
Peknými vecami, ktoré nie sú tak úplne potrebné k životu, ale nás tešia, sa zvykneme odmeniť, spraviť si radosť a vylepšiť psychický stav, aby sme mohli kvalitne fungovať aj naďalej. Jednoznačne ide o príjemný emocionálny zážitok, ktorý sa v nás uloží a deň, kedy sme si daný tovar kúpili, si spájame s určitou udalosťou a príjemnou spomienkou. Minimálne si vybavíme aspoň ten radostný pocit, kedy sme sa vybrali do obchodného domu, už len to je zážitok, ktorý sa nám kvôli zakúpenému tovaru uloží do pamäti a budeme na neho s radosťou spomínať, určitým spôsobom sa v nás tento moment uloží ako pekná spomienka.
Napríklad dodnes si v živých obrazoch vybavujem, ako som bol pred 15-timi rokmi ešte malý chlapec a s rodičmi som išiel kupovať hi-fi vežu, na akú som sa pochopiteľne veľmi tešil. Nevybavím si iba ten tovar, ale aj to, že boli letné prázdniny, slnečné ráno a letný, voňavý vzduch cestou na vlak, vybavím si cestovanie, prechádzku v obchodnom centre a po Piešťanoch, vybavím si večer, kedy som už natešený a príjemne unavený počúval svoje obľúbené CD od Horkýže Slíže. Tento deň mám dodnes uložený v pamäti takmer do detailu.
Ale dnes je už trochu iná doba, marketing opäť vyspel v prospech našej pohodlnosti. Dnes už dokonca ani nie sme povinní navštíviť obchodné centrum, nemusíme ani vyjsť na ulicu, vo viacerých prípadoch nakúpime priamo cez počítač formou e-shopu, priamo z domu. Určite to má svoje viaceré výhody, ale svojim spôsobom sa oberáme o ten zážitok z nákupu, z výletu, z prechádzky, oberáme sa o tieto „nepodstatné“, ale zapamätateľné krásne momenty. Nakupovaním cez internet sa stanete lenivejším človekom, ktorý iba čaká na kuriéra a sústredí sa iba na samotný tovar, nie na tie šťastlivé momenty, aké nás doprevádzali cestou do obchodného centra.